Miért és hogyan segíti a könyvelést a jól átgondolt üzleti terv? (És ki írja meg?)

A sikeres vállalkozás és a folyamatos fejlődés soktényezős. Azonban kétségtelen, hogy már a vállalkozás indításakor érdemes üzleti tervet is létrehozni ahhoz, hogy erős alapokkal induljunk. Hogyan is épül fel az üzleti terv és miként segíti a könyvelést? Cikkünkből kiderül!

Sok cégvezető – és nem csak kezdő vállalkozókról van szó –, úgy érzi, nincs ideje üzleti tervet készíteni. Minket könyvelőket is gyakran megkeresnek azzal, hogy készítsük el a cég üzleti tervét. És bár alapvetően egy átfogó üzleti terv elkészítésében rengeteget tud segíteni egy jó könyvelő. De az üzletiterv-írás nem a könyvelő feladata. Habár kétségtelen, hogy a strukturált terv segíti a könyvelést is.

Miért hasznos az üzleti terv megírása már a kezdetekkor?

Létrehozásával időt és pénzt spórolhatunk. Hiszen az átgondolt üzleti terv erős alapot ad a vállalatnak, kikövezi a fejlődéshez vezető utat és segít a későbbi tervezésben – mind a pénzügyi mind a szakmai célok kapcsán.

Ha alaposabban elmélyedünk a témában világossá válik, milyen hasznos és előremutató is az üzleti terv.

Mi az az üzleti terv?

Minden komolyabb üzleti működés mögött tervezés, kibontás és elképzelés áll. Az üzleti terv mindennek az alapja. Ebben a dokumentumban lefektetjük, mik a céljaink és ezeket a célokat hogyan szeretnénk elérni. Illetve hogyan és kinek szeretnénk eladni a szolgáltatásunkat vagy termékünket.

Továbbá azt is meg kell határoznunk, ehhez milyen eszközökre, milyen kommunikációra és nem utolsó sorban mennyi pénzre van szükségünk.

Ha tehát megvan a cél, az üzleti tervünk segítségével azt is meghatározhatjuk, milyen úton, milyen eszközökkel és kikkel jutunk el odáig.

Ehhez persze ismernünk kell a piacot, az iparág változásait, és a tervünket folyamatosan frissíteni kell ezek függvényében.

Kinek van szüksége üzleti tervre?

Röviden: induló és meglévő vállalkozásoknak a sikeres és gyors fejlődéshez.

Viszont fontos leszögezni, hogy nem csak induló vállalkozások esetén fontos az üzleti tervezés. Egy új projekt vagy termékbevezetés is tervezést igényel. Ezért már meglévő vállalkozások esetén is szóba jön az üzleti terv megírása.

Arról nem is beszélve, hogy ha már meglévő vállalkozásunkkal lépnénk előre, de még nincs üzleti tervünk, bármikor megtehetjük, hogy nekiállunk az elkészítésének, ezzel erős hátszelet adva a cégünknek.

Mikor van szükség üzleti tervre?

Voltaképp bármikor. A legjobb természetesen már induláskor belekalkulálni az időnkbe a terv elkészítését.

Ha azonban a kezdetekkor nem tettük ezt meg, bátran vágjunk bele később is, hiszen az iparágak folyamatos fejlődése ezt is indokolttá teszi.

Sokszor viszont felesleges több 30-40 oldalas üzleti tervet készítenünk. Egy vállalkozás kiszámítható fejlődése szempontjából kulcsfontosságú információk ugyanis egy üzleti modellből is kinyerhetők. (Ráadásul az üzleti modell maga is része az üzleti tervnek.)

Ha tehát időt és energiát szeretnénk spórolni, de az eredményből nem akarunk lejjebb adni, az üzleti modell készítése eredményesebb lehet, mint az üzleti tervé.

Mi a célunk az üzleti tervvel?

Ha egy induló vagy már létező vállalkozást műszaki, gazdasági, pénzügyi szempontból is megvizsgálunk, akkor már az elején célt adhatunk a projektnek.

Ahhoz, hogy a vérkeringésben maradjon a vállalkozás, képes legyen megújulni és fejlődni, szükség van az üzleti tervre. Elkészítésével a cél tehát az, hogy pontosan kiismerjük a piacot, a célközönséget, a versenytársakat, illetve azt, hogy mik a mi legnagyobb erősségeink. Hogy ezekre támaszkodható – mérhető eredmények mentén – vigyük sikerre a céget.

Fontos a folyamatos újítás, a terv újragondolása, hiszen a fejlődés egyik kulcsa az, hogy naprakészek legyünk.

Mindemellett ha befektetőket keresünk, már a kezünkben lesz egy olyan dokumentum, amely hitelességet és célokat ad a cégünk, projektünk létezésének, ezáltal sokkal meggyőzőbbek is lehetünk.

Hogyan épül fel az üzleti terv?

Az üzleti tervet sokszor a könyvelőtől remélik, azonban az adott vállalkozást és piaci szegmenst a cégvezető ismeri behatóan: ezért az ő alapos munkájára van szükség a létrehozáshoz.

Az alábbiakat mindenképpen tartalmaznia kell:

  • Vezetői/döntéshozói összefoglaló
  • A vállalkozás bemutatása
  • Az iparági helyzet bemutatása
  • Az üzleti modell bemutatása
  • A működési stratégia bemutatása
  • A szervezeti felépítés
  • A marketing terv és stratégia
  • A pénzügyi terv
  • Költségvetés

Vezetői/döntéshozói összefoglaló

A vezetői összefoglaló az ötlet összegzése, és a vállalkozás céljának meghatározása: ez lesz az, amivel először szembesülnek a potenciális befektetők.

Segít az üzleti terv sturturálásában, illetve abban is, hogy összegezzük a kitűzött célokat.

A vállalkozás bemutatása

Az üzleti tervben arra is ki kell térnünk, hogy bemutassuk magát a vállalkozást. Kik és milyen formában hozták létre? Mi a küldetése, mik a céljai?

A bemutatásban leírhatjuk, milyen küldetéssel alapítottuk a céget, ami leendő vásárlóinknak és a cég munkatársainak is remek kiinduló alap.

Az iparági helyzet bemutatása

Az iparági helyzet bemutatásával nem csak a céget tudjuk pozícionálni, hanem a vállalat abban betöltött szerepét is. Hitelességet és szakmaiságot sugároz, ha behatóan ismerjük a szegmensünket, nem utolsó sorban a versenytársakat is feltérképezhetjük.

Segít mindez akár a piaci rések felfedezésében is, illetve abban, hogy láthassuk mivel állunk szemben, ha fejlődni szeretnénk.

Mindebben nagy segítségünkre lehet a SWOT-analízis:

  • Strengths – azaz erősségek ismerete;
  • Weaknesses – azaz gyengeségek ismerete;
  • Opportunities – azaz a lehetőségek mibenléte;
  • Threats – azaz a fenyegetések, amelyekkel számolnunk kell.

Emellett a PEST-analízis is elősegítheti a meghatározást:

  • Political analysis – azaz a politikai tényezők megismerése;
  • Economic analysis – azaz a gazdasági tényezők lejegyzése;
  • Technological analysis – azaz a technológiai tényezők összegyűjtése;
  • Social analysis – azaz a szociális tényezők ismerete.

Az üzleti modell bemutatása

Az üzleti tervnek tartalmaznia kell az üzleti modellt is, melyet 9 részre oszthatunk:

  • Célcsoportok
  • Értékajánlatok
  • Bevételi források
  • Csatornák
  • Ügyfélkapcsolat
  • Fő tevékenységek
  • Fő erőforrások
  • Fő partnerek
  • Költségelemek

Ezeket érdemes bővebben kifejteni és mind a 9 részt alaposan meghatározni.

A működési stratégia bemutatása

Ezen a ponton azt kell papírra vetnünk, hogy az eddig összeszedett információkat hogyan szeretnénk megjeleníteni a gyakorlatban.

Elsősorban a termeléssel és a célok gyakorlati elérését kell mérlegelnünk.

A szervezeti felépítés

Üzleti tervünknek érdemes azt is magában foglalnia, miképp építjük majd fel a szervezeti struktúrát, azaz kikre van szükségünk a megvalósításhoz. Mindezt vezetői és munkatárs szionten is érdemes részletesen lebontani.

A marketing terv és -stratégia

Hogyan és miként érjük el a célközönséget? Hogyan kommunikáljunk velük? A marketing tervezésekor kitérünk arra, hogy a marketingtervet és stratégiát nem az üzleti tervvel egy időben, hanem az üzleti modell kidolgozása után/mentén érdemes megcsinálni – lehetőleg szakértő (ez lehet alkalmazott vagy megbízott is) bevonásával.

A pénzügyi terv

A pénzügyi terv különösen fontos, ha fejlődésben gondolkodunk. És ebben az esetben érdemes azzal is számolni, hogy egy profi könyvelő sokat segíthet a pénzügyekben.

Ezen a ponton célszerű leülni a könyvelővel, és megvitatni, mi a legkedvezőbb adózási forma, milyen adminisztrációs kötelezettségekre kell számítani, illetve hogy mivel is jár a cégalapítás. A felsoroltakban mi is szívesen segítünk.

Költségvetés

Az üzleti terv részeként elengedhetetlen a költségvetés meghatározása: hogy miért? Természetesen a tervezhetőség miatt, illetve azért is, hogy lássuk hogyan és milyen ütemben leszünk képesek fejlődni, milyen kiadásokra, bevételekre számíthatunk.

Akárcsak a pénzügyi tervezés esetén a költségvetés kapcsán is érdemes szakemberhez fordulni.

Itt főként azt kell összeszednünk, milyen anyagi erőforrásokkal rendelkezünk, illetve milyen költségeink lesznek – vagy vannak. Hány alkalmazottat kell fizetnünk, kell-e bérleti díjat fizetnünk? Milyen bevételekkel számolunk havonta?

Hogyan segíti a könyvelést az üzleti terv?

Az üzleti terv megírása, különösen, ha szakember segítségével készítjük, a későbbiekben is hatalmas segítség lesz. Ha tudjuk és ismerjük a cégünk adózási formáját, adóstratégiáját, a cég formáját, és már az elején kicsit belelátunk a konkrét működésbe, a könyvelőnkkel is sokkal könnyebben megtaláljuk majd a közös nevezőt.

Amennyiben a pénzügyi tervezésben szakemberre lenne szüksége, keressen minket bátran és segítünk sikerre vinni a vállalkozását!